Osnovni zvučni panel vam nudi niz naprednih funkcija za podešavanje zvuka ali ono što ga zaista izdvaja je činjenica da možete istovremeno raditi na više klipova. Ja sam već otvorio primer pod nazivom Essential Sound i prešao u režim koji je predviđen za rad sa zvukom (Audio Workspace). Kao što vidite, ova sekvenca sadrži više audio kanala sa ljudskim glasom i nešto muzike. Ako pokrenem njenu reprodukciju, primetićete da su njihovi nivoi potpuno neusaglašeni.
- [Audio reprodukcija]
Muzička podloga je toliko glasna, da se jedva može razaznati ljudski glas a to je nedostatak koji se mora ispraviti. Najlogičnije bi bilo to uradim ručno, ali mi opcije koje se nalaze na Essential Sound panelu omogućavaju da ovaj zadatak obavim mnogo brže i efikasnije. U tom cilju ću prvo jednim potezom selektovati segmente koji sadrže ljudski glas i sa desne strane ekrana potražiti opciju pod nazivom Dialogue. Čim kliknem na nju, program će izvršiti klasifikaciju ulaznih parametara i prikazati dodatne opcije. Nakon toga mi neće biti teško da automatski regulišem nivo zvuka (Loudness) a to se može postići aktiviranjem opcije Auto Match. Kao što vidite, program je automatski nivo zvuka postavio na -23 LUFS a to je u skladu sa jačinom koja se koristi za emitovanje na televiziji. Ovaj standard je prvo uspostavljen u Evropi a sve češće se koristi i u drugim delovima sveta. Ukoliko vam izabrani nivo ne odgovara, uvek ga možete promeniti ali vam u svakom slučaju može poslužiti kao dobra početna vrednost.
Pošto sam uspešno podesio nivo zvuka za govor, mogu da selektujem klip koji sadrži muziku i da mu odmah dodelim odgovarajuću klasifikaciju (Music). Kao što vidite, sada će mi na raspolaganju biti sasvim drugačije opcije ali ću se ja za početak zadržati na onoj koja mi omogućava da automatski podesim nivo zvuka (Auto Match). Ako sada ponovo pokrenem reprodukciju, primetićete da se situacija znatno promenila.
- [Audio reprodukcija]
Bez obzira što su sada obe komponente zvuka bolje usklađene, još uvek se glas nedovoljno izdvaja od muzičke podloge. To se desilo zato što Premiere Pro pretpostavlja da je muzika primarna stvar koju želite da čujete, pa je po tom principu i podesio njenu jačinu. Meni se čini da bi uz spuštanje nivoa za 18 dB sve bilo mnogo prikladnije, pa ću u tom cilju iskoristi opciju koja se odnosi na kontrolu jačine čitavog klipa (Clip Volume) i njenu vrednost podesiti na -18. Ako se sada vratim malo unazad i ponovo preslušam ostatak ove sekvence, primetićete da je glas konačno postao dominantan u odnosu na muziku.
- [Audio reprodukcija]
Čini mi se da bi muzika mogla da bude još za mrvicu prigušenija ali se ja time neću baviti, jer bih želeo da vam pokažem i ostale opcije koje se nalaze u panelu za kontrolu efekata (Effect Control panel). U tom cilju ću iz ovog menija izabrati istoimenu stavku, pa ćete biti u prilici da vidite kako je bez obzira na promene koje sam maločas napravio, jačina zvuka ostala ista (Volume Level). To se desilo zato što je za kontrolu zvuka ovde odgovorna funkcija pod nazivom Hard Limiter a to vam omogućava da nivo zvuka podignete koliko god želite i da pri tome ne pređete određenu granicu. Ukoliko želite da posebno podesite njene vrednosti, dovoljno je da kliknete na Edit dugme i u okviru koji sledi izvršite sve promene.
Ja ću ponovo odabrati sve klipove koji sadrže ljudski glas i prikazati opcije koje se nalaze malo niže na Essential Sound panelu. One mi omogućavaju da još malo poboljšam kvalitet zvuka a to se posebno odnosi na jasnoću govora. Da bih vam pokazao kako to izgleda u praksi, ja ću izdvojiti audio kanal sa ljudskim glasom i postaviti marker za reprodukciju na početak sekvence. Nakon toga mogu da selektujem odgovarajuće sadržaje i aktiviram opciju Dynamic. Sad treba još samo da uključim funkciju Reanalyze i pokrenem reprodukciju.
- [Audio reprodukcija]
Funkcija koju sam maločas uključio (Dynamic Control) će na izabrani audio primeniti odgovarajući tip kompresije a taj efekat se naziva dinamička obrada (Dynamics Processing). Ovakav pristup vam omogućava da vrlo detaljno prilagodite jačinu zvuka i to na osnovu najvišeg nivoa koji je postignut u određenom trenutku. Ovaj efekat predstavlja vrlo napredan pristup kontroli zvuka, ali mu možete lako pristupiti pomoću klizača za dinamiku jasnoće (Clarity Dynamics Slider).